Mamaos téh dimekarkeun tina seni pantun, nu ciri utamanya
nyaéta ayana kacapi katut cara maénkeunana. Lalaguanana ogé ampir sakabéhna
tina carita pantun, di antarana carita Pantun Mundinglaya Dikusumah.
Lajeng,
ieu seni soara téh mekar ogé migunakeun beluk (mamaca), degung, sarta tembang
macapat Jawa: pupuh. Lagu-lagu mamaos nu dicokot tina seni pantun disebutna
lagu pantun atawa papantunan, atau disebut ogé lagu Pajajaran, dicokot tina
ngaran karaton Sunda di Bogor bihari.
Lagu-lagu nu asalna tina bahan pupuh
disebut tembang, nu duanana nurut kana aturan rumpaka. Ka dieunakeun, aturan
nyieun rumpakana jadi leuwih bébas, bisa nyampur.
Dina mangsa pamaréntahan bupati RAA
Prawiradireja II (1864—1910), mamaos sumebar ka wewengkon lianna, nu utamana
diluluguan ku Rd. Écé Majid Natawireja (1853—1928). Anjeunna sering diulem
ngawulang mamaos ka kabupatén-kabupatén di Priangan, di antarana ku bupati
Bandung RAA Martanagara (1893—1918) jeung RAA Wiranatakusumah (1920—1931 &
1935—1942).
Nalika ieu mamaos sumebar ka wewengkon séjén, lajeng ieu seni soara
téh jadi katelah tembang Cianjuran. Kitu ogé nalika radio NIROM Bandung taun
1930-an nyiarkeun ieu kasenian, disebutna téh tembang Cianjuran.